Novi podatki, ki jih je družba SPINS zbrala v imenu trgovinske skupine PBFA in neprofitne organizacije The Good Food Institute (GFI), kažejo, da je maloprodaja rastlinskih nadomestkov živalskih proizvodov leta 2020 s 27-odstotno rastjo dosegla sedem milijard dolarjev. Leta 2020 je trg živil rastlinskega izvora doživel dvakrat hitrejšo rast kot celotni živilski maloprodajni trg, ki se je lani povečal za 15 odstotkov. Prav tako se je prodaja živil rastlinskega izvora v dolarjih povečala za več kot 25 odstotkov v vsaki statistični regiji ZDA. Povečala se je tudi razširjenost v gospodinjstvih, ki je leta 2019 znašala 53 odstotkov, danes pa nadomestke živalskih proizvodov kupuje že 57 odstotkov Američanov.
Podatki združenja za hrano rastlinskega izvora PBFA in organizacije GFI kažejo, da je covid-19 spodbudil številne Američane k zmanjšanju uživanja živalskih proizvodov in k raziskovanju rastlinskih nadomestkov. Gre za premik, ki se bo v prihodnjih letih še povečeval. »Podatki nam jasno sporočajo, da doživljamo temeljni premik, saj se vedno večje število potrošnikov odloča za živila, ki so okusna in hkrati krepijo njihovo zdravje ter tako v svojo prehrano vključujejo živila rastlinskega izvora,« pravi Julie Emmett, višja direktorica za maloprodajna partnerstva združenja PBFA. »V združenju se ob takšni rasti prodaje veselimo nadaljnjih prizadevanj za izgradnjo trajnostne infrastrukture, vključno z dobavo lokalnih sestavin, ki bo omogočila boljši dostop do živil rastlinskega izvora ob vse večjem povpraševanju.«
Rastlinsko mleko dohiteva kravje
Družba SPINS je prav tako ugotovila, da je prodaja veganskih nadomestkov mesa in mleka v letu 2020 zrasla dvakrat hitreje kot prodaja mesa in živalskega mleka. Prodaja rastlinskega mleka v dolarjih je lani zrasla za 20 odstotkov in dosegla 2,5 milijarde dolarjev. Rastlinsko mleko zdaj predstavlja več kot tretjino (35 odstotkov) trga živil rastlinskega izvora, lani pa ga je nakupovalo 39 odstotkov ameriških gospodinjstev. Kategorija rastlinskih nadomestkov mlečnih izdelkov pridobiva tržni delež, saj rastlinsko mleko predstavlja 15 odstotkov celotne prodaje mleka, rastlinsko maslo sedem odstotkov prodaje v kategoriji masla, rastlinske smetane pa šest odstotkov v kategoriji smetane.
Med živili rastlinskega izvora je sicer najbolj razširjena kategorija rastlinskega mleka, pri čemer prevladuje mandljevo, ki mu sledi hitro rastoča prodaja ovsenega mleka, trg z nadomestki mesnih izdelkov pa prav tako ne zaostaja veliko. Leta 2020 je dosegel 1,4 milijarde dolarjev, prodaja pa je narasla za 45 odstotkov (v primerjavi z 962 milijoni dolarjev leta 2019). Rastlinski nadomestki mesa predstavljajo 2,7 odstotka prodaje pakiranega mesa, leta 2020 pa je nadomestke mesa nakupovalo 18 odstotkov ameriških gospodinjstev (v primerjavi s 14 odstotki leta 2019). Skoraj dve tretjini (65 odstotkov) kupcev so stalne stranke. Po navedbah družbe SPINS je pomembna postavitev nadomestkov mesa v trgovinah (ki jih vse pogosteje najdemo med mesnimi izdelki), saj prodaja hlajenih nadomestkov mesa raste več kot dvakrat hitreje od prodaje zamrznjenih nadomestkov mesa, ki je leta 2020 zrasla za 30 odstotkov (10-krat hitreje kot leta 2019).
»Leto 2020 je bilo prelomno za prodajo živil rastlinskega izvora. Neverjetna rast prodaje teh živil, zlasti nadomestkov mesa, je presegla naša pričakovanja in je jasen znak želja potrošnikov,« je dejal Kyle Gaan, analitik za raziskave družbe GFI. »Skoraj 40 odstotkov gospodinjstev ima v hladilniku rastlinsko mleko in če bo šlo tako naprej, bomo kmalu zabeležili enak odstotek gospodinjstev, ki kupujejo rastlinske nadomestke mesa.«
Prodaja živil rastlinskega izvora cveti
Družba SPINS je ugotovila, da so bili v času zaustavitve javnega življenja zaradi covida-19 med Američani priljubljeni tudi drugi rastlinski nadomestki živalskih proizvodov. Leta 2020 je prodaja nadomestkov jogurta v dolarjih zrasla za 20 odstotkov, kar predstavlja skoraj sedemkrat večjo rast v primerjavi s prodajo običajnega jogurta. Prodaja nadomestkov sira je zrasla za 42 odstotkov, kar predstavlja skoraj dvakrat večjo rast v primerjavi s prodajo sira, prodaja rastlinskih nadomestkov jajc pa je zrasla za 168 odstotkov, kar predstavlja skoraj desetkrat večjo rast v primerjavi s prodajo jajc. Od leta 2018 se je prodaja rastlinskih nadomestkov jajc povečala za več kot 700 odstotkov, kar predstavlja 100-krat večjo rast v primerjavi s prodajo jajc. Tudi podjetja se odzivajo na preusmeritev potrošnikov od živalskih proizvodov k rastlinskim, kar dokazuje 116-odstotno povečanje oznak za rastlinski izvor živil na embalažah živil in pijače v ZDA med letoma 2018 in 2020.
»Kategorija živil rastlinskega izvora se je razvila do te mere, da trgovci ne morejo natančno opredeliti tipa kupcev živil rastlinskega izvora,« je dejala Dawn Valandingham, vodja maloprodaje družbe SPINS. »Trgovci morajo vsakega kupca obravnavati kot morebitnega kupca živil rastlinskega izvora in mu približati različne možnosti. Leto 2021 ob novostih v razvoju proizvodov rastlinskega izvora in ob postopnem vračanju k manj omejevalnim nakupovalnim ukrepom trgovcem ponuja veliko priložnosti, da ugodijo večjemu številu kupcev in razširijo svojo ponudbo izdelkov rastlinskega izvora.«
Vir originalne novice: https://vegnews.com/2021/4/plant-based-food-sales-7-billion-in-2020)
Pripravila: Valentina Tadina
Lektorirala: Ignacija Janžekovič
Datum objave: 3.5.2021